משקפיים לסינון אור כחול

איך לעבוד על המחשב לאורך זמן בלי שיכאב הראש?

גוף ונפש, הרגלים, פיתוח עצמי על ידי דין אשכנזיהגב

*המאמר נכתב בלשון זכר מטעמי נוחות אך פונה לשנים ולגברים באותה מידה*

אוקי אז בתור אחד שיושב הרבה על המחשב, תופס אותי הרבה פעמים כאב ראש ממסך. אני מעצב, מתכנת, כותב תוכן, בקיצור, רוב העבודה שלי היא על המחשב. הבעיה הייתה שתמיד לקראת הערב התחלתי להרגיש כאבי ראש. פשוט כאב ראש באזור העיניים.

לפעמים באזור האחורי של הראש ולפעמים באזור המצח. מה שבטוח, הכאב מאלץ אותי להפסיק לעבוד. החלטתי שנמאס לי ואני מחפש פתרון לבעיה. אז אני יושב פה בחדר שלי מול המסך הצהוב שלי והחלטתי לשתף אותך במה שלמדתי.

אז אם כואב לך הראש או העיניים אחרי כמה שעות על המחשב או אם לוקח לך זמן להירדם בלילה או שאתה פשוט חסר סבלנות מול המסך בעבודה שלך אז המאמר הזה בול בשבילך. בדקות הקרובות תלמד איך לשבת על המחשב ולעבוד לאורך זמן בלי לעשות לעצמך נזק.

כדי להיפטר מכאבי הראש לאורך זמן בעבודה מול המחשב כדאי לך לקחת הפסקה כל 20 דקות מהמסך, לשתות הרבה מים, לשתות קפה במינונים קטנים, להתקין אפליקציה של מסנן קרינה על הפלאפון ועל המחשב, להוריד בהירות במסך ולהרכיב משקפיים מסננות קרינה.

אוקי אז זה בגדול אבל יכולות להיות קיימות אינספור סיבות לכאבי הראש שלך.

הדברים העיקריים שהייתי ממליץ שבהחלט שינו אצלי והגדילו משמעותית את התפוקה, העמידות והסבלנות שלי לעבוד על המחשב והפחיתו באופן ניכר את כאבי הראש מול המסכים הם :

  • מסנני קרינה (מסנני אור כחול)
  • לשתות הרבה נוזלים
  • להסיט את המבט מהמסך למשך 20 שניות לנקודת אופק רחוקה כל 20-25 דקות

נתחיל עם הדבר שעשה אצלי את ההבדל הכי גדול, מסנני הקרינה.

מזה לעזאזל מסנני קרינה?

אוקי אז קודם תרגע ואל תבהל יש פה קצת מידע טכני, אבל אני אעשה את זה קצר.

העין שלך היא דבר רגיש, הרטינה שנמצאת בתוך העין שלך קולטת גלי אור מסננת אותם ומסווגת אותם לפי אורך הגל של הצבע אורכי הגל השונים משתנים על פי הגוון של הצבע.

עד כאן אתה סבבה? אחרי שקצת העמקנו בתיאוריית הצבע(לא באמת), המלצה חמה ממני כדאי לך לראות סרטון קצר ולהבין איך היא עובדת, 90% מהאנשים לא יודעים איך העין שלנו קולטת צבעים. נמשיך עם אור מלאכותי, האור המלאכותי (האור הכחול) שנקרא גם UV, מאמץ את הרטינה של העין עד למצב שהוא פוגע במערכות של העין.

גלי האור הכחול הם רבים באורכם לעומת שאר הגלים (הצבעים) שהעין מסוגלת לקלוט, לכן חשיפה ממושכת לאור זה, גורמת לעין להתאמץ יתר על המידה כדי לפענח לסווג את צבעו של האור הנפלט מהמסך.

האור גורם לשני דברים עיקריים ומשמעותיים שכדאי לך להיות מודע אליהם:

איכות הראייה – הראייה שלך נפגעת כתוצאה מחשיפה מתמדת לאור גורמת להתעייפות העין.

נזק לרקמות העין – ישנם תאים קולטנים ברשתית הנקראים פוטורצפטורים שנפגעים עקב החשיפה הממושכת, בנוסף תאי שכבה התומכת ברשתית נפגעות גם הן ויכולות לגרום למחלות של הרשתית או להאצה של התפתחותן, נזק נוסף נגרם לעדשה ועלול לגרום להתפתחות מואצת של קטרקט.

הסבר על האישון

אור כחול בהפרעות שינה

בנוסף, אור כחול גורם להפרעות בשינה. בעיקר בתהליך ההירדמות.

אני אישית סבלתי המון שנים מבעיות שינה עד שגיליתי שמסך המחשב שבילתי זמן רב מולו כילד הוא חלק משמעותי בבעיות אלו.

קיים הורמון בגוף שלך שנקרא "מלטונין" הורמון זה מופרש כאשר המוח קולט סימנים שמעידים על כך שאתה הולך לישון. הרי אין לך שליטה באמת בהירדמות שלך. אתה פשוט נכנס למיטה מתכסה בשמיכה שלך עוצם עיניים ומקווה להירדם נכון? אז שם נכנס הורמון המלטונין לפעולה.

הוא מופרש בגוף כאשר יש חושך בחדר, יש קרירות מסוימת, הוא אפילו מזהה כאשר אתה נכנס לחדר השינה שלך.

לכן מומלץ לא לעבוד באותו החדר שאתה ישן בו. מכיוון שכך המוח מרגיש תמיד מנומנם או להפך מרגיש בעבודה ולא נרדם כשצריך(לא מפריש את ההורמון).

אז אתה מתארגן לשינה נכנס לחדר, מכבה את האור מתכסה בשמיכה המוח מפריש את ההורמון בגוף, המוח מתנתק מכל קשר למציאות, מכבה מערכות ופוף! אתה פוקח עיניים וכבר בוקר. אז זהו, שהאור הכחול גורם למוח שלך לא לדעת בכלל שהשעה 4 בבוקר. האור הכחול מכיל בתוכו את גלי האור שהשמש מקרינה ובכך עובד על המוח שלנו לחשוב שעכשיו בוקר ואין סיבה להפריש את הורמון המלטונין.

אני יודע מה אתה בטח חושב, "אני עם הפלאפון תמיד לפני השינה בלי מסנן ובלי כלום ואני עדיין ישן טוב" אז אני מבטיח לך שבלי הפלאפון תישן הרבה יותר טוב. מוזמן לנסות בעצמך לספר לי מה קרה.

למי שרוצה לקרוא קצת עוד ולהעמיק בנושא המדעי של האור הכחול יש אחלה כתבה בynet של דנה גוטהילף-נזרי

אז מה אני עושה איך אני נמנע מהאור הכחול והכאבי ראש?

אז ככה, יש מגוון אפשרויות עבורך כדי לסנן את האור הכחול הבוקע מכל מסך אפשרי, הוא בוקע ממסך הטלפון שלך ממסך הטלוויזיה, משלטים ברחוב, נורות לד לבנות, אפילו מהאור בממיר. אז קודם כל, אם יש לך בעיות שינה הירדמות בלילה זה יכול להצביע על כך שהחשיפה שלך לאור הכחול היא גבוהה וכדאי לך להימנע ממנה לפחות שעתיים-שלוש לפני השינה.

אם סתם כאבי ראש לא עוזבים אותך אחרי כמה שעות על המחשב יש כמה דרכים להימנע מכך או לפחות לצמצם את הנזקים.

  1. משקפיים מסננות קרינה
  2. תוכנה למחשב לסינון אור כחול
  3. הורדת אפליקציה\אפשרות לסינון אור כחול בפלאפון

אז כן קשה להיפטר ממנו, הרי כבר אמרתי, הוא נמצא בכל מקום. אבל כן אפשר לצמצם את נזקיו, כי מי יכול להסתדר בעידן הזה בלי מסך לפחות כמה שעות ביום?

1. משקפיים מסננות קרינה

אחת הקניות הכי חכמות שעשיתי בשנה האחרונה. באמת לאחר שחטפתי כאבי ראש על ימין ועל שמאל בעקבות מצבי כסטודנט לעיצוב (יושב 9-12 שעות ביום על המחשב) החלטתי לחקור ולבדוק איך אני נמנע מזה. ופגשתי את המשקפיים מסננות קרינה.

תמיד ראיתי אותם משווקות כ"משקפיים של גיימרים" צהובות כאלה ומכוערות, ישר אמרתי אין מצב שזה עוזר.

לאחר בדיקה לא כזאת מעמיקה חשבתי מה יכול להיות? וגיליתי שזה אחלה של דבר ומחיפוש קצר באמזון מצאתי משקפיים אלגנטיות, יפות ואפילו משדרגות את הלוק.משקפיים שמסננות את אור כחול של חברת Cyxus עם עדשה שקופה לגמרי! הם כמובן לא החברה היחידה שמשווקות את המשקפיים האלה, יש שם המון. נשים, לגברים, מעוצבות ולא מעוצבות.

אני מרוצה מהקנייה עד הגג. היום אני לא יכול לצפות בטלוויזיה או להסתכל על המסך בלי לשים את המשקפיים. זה נהיה הרגל של ממש ובהחלט ניתן להרגיש את העין מתאמצת ללא המשקפיים האלו.

סרטון המדגים איך משקפיים עובדות: https://youtu.be/bGiMG1jK_RI

2. תוכנה לסינון אור כחול

אז אחרי חיפוש קטן מצאתי אחלה תוכנה שמאפשרת לך לכוון את עוצמת האור הכחול שבוקעת ממסך המחשב. התוכנה נקראת justgetflux והיא חינמית לחלוטין, מאפשרת לך לבחור את מיקום המדינה שלך ואוטומטית מדליקה את מסנן אור כחול שנכנסים ללילה ככה שאי אפשר לשכוח.

זה שהיא מדליקה אותו בלילה זה מצויין למי שרוצה להירדם למרות המסך עד השעות המאוחרות אבל, למי שסובל ממיגרנה וכאבי ראש מוגברים בעקבות ישיבה מרובה מול מסך מומלץ להדליק בכל שעות היום. היא גם מאפשרת לך לכוון את עוצמת הסינון עד למצב שכמעט אין כלל אור כחול. מומלץ בחום להוריד.

3. הפעלת סינון אור כחול בפלאפון באפליקציה

טוב אז רשמתי אפליקציה אבל היום אין טלפון שלא קיימת בו האפשרות להפעיל את מנגנון סינון אור כחול, זה לא סוד שהאור פוגע באיכות הראייה בעין. אבל מה לעשות שזה מוריד מאיכות והחיות של הצבע במסך? לכל דבר יש מחיר. אז אותו רעיון גם לגבי זה כמו לתוכנה לסינון אור כחול.

הפיצ'ר נותן אפשרות להגדיר משעה מסויימת עד שעה מסויימת את סינון אור כחול אבל אני אישית ממליץ להפעילה לכל אורך שעות היום כדי להימנע מנזקים ובעיות שינה.

במקרה ולא מצאתם את האפשרות, יש אפליקציות ייעודיות עם קצת יותר אפשרויות גם ממה שבא עם הפלאפון

אנדרואיד – Blue Light Filter

אייפון – Night Shift (מה שמגיע עם הפלאפון)

לשתות הרבה נוזלים

מים זה תמיד חשוב, אין לי ספק שאתה יודע את זה. אבל לפעמים אנחנו באמת שוכחים כמה זה חשוב לנו.

חוסר שתיית מים הוא הגורם מס' 1 לכאבי ראש ולפעמים שאתה יושב הרבה על המחשב ועובד ושותה קפה אתה לא שם לב אבל עוברות שעות שאתה לא שותה מים. קפה הוא דבר מייבש ומומלץ על כל כוס קפה לשתות כוס וחצי מים לפחות.

חוסר בנוזלים או התייבשות קלה יכולה לגרום למספר דברים חוץ מכאבי ראש, זה יכול לגרום לשינויים במצבי הרוח שינויים בתחושות ברגשות במעשים ושלא נדבר על תפקוד לקוי של המוח.

בקיצור, תקפיד על שתיית מים, קח בקבוק ליד המחשב שלא תצטרך להקים את עצמך לקחת מים וכך גם תחסוך זמן.

אדם ששוקל 70 ק"ג צריך בממוצע לשתות 2.1 ליטר מים. זה 10 כוסות מים ביום.

אם אתה רוצה להעמיק בנושא ולקרוא עוד אתה מוזמן לקרוא אתר כללית יש להם אחלה מאמר על שתיית מים.

חוק ה20\20\20

החוק הזה אומר בעצם כל 20 דקות להסתכל במשך 20 שניות למרחק של לפחות 20 מטר. רחוק.

המבט הרחוק מאפס את ה"פוקוס" של העין ועוזר להימנע ממאמץ ממושך של העין. תתנסה בתרגיל הזה ותראה שאתה מרגיש הרבה יותר טוב. אני אישית שם טיימר כל 20 דקות ומשתדל להסתכל כמה שיותר רחוק שאני יכול וסופר 20 שניות.

זו יכולה להיות גם אחלה הפסקה לעשות מה שאתה עושה ולחשוב רגע מחדש. במקרה שאתה מנסה לפתור בעיה כלשהי או אם אתה לומד אז חזרה קטנה על החומר בראש עוזרת להפנים הרבה יותר טוב את החומר כשאתה משנה את הסביבה שלך.

לסיכום

אני אישית סבלתי הרבה זמן מכאבי ראש בתור מעצב גרפי, גיימר, מתכנת, ועכשיו גם ככותב תוכן. יש תמיד עוד מקום לשיפור, תמיד יש, אבל מאז שלמדתי קצת על התופעה ואיך לטפל בה אני מרגיש הרבה יותר טוב והתפוקה שלי הרבה יותר טובה שאני עובד מול מסך.

כאבי הראש כמעט ונעלמו. אני כרגע כותב את המאמר הזה עם משקפיים ומסנן מסך וזה כמעט מרגיש כמו להסתכל על דף.

בנוסף, יש עוד כמה נושאים שאחלוק איתך וממליץ לך לחקור בעצמך, מומלץ לעשות מדיטציה לפעמים, במיוחד כשתוקף אותך כאב ראש, לעשות מקלחת חמה או מקלחת קרה, עמידת ראש, כמה נשימות עמוקות אף פעם לא מזיקות.

בקיצור, שמור על העיניים שלך הם משאב חשוב מאוד ורגיש מאוד.

אם יש לך טיפים משלך לשהות מול המסך לאורך זמן אתה מוזמן לרשום לי בתגובות שאוכל ללמוד עוד וכמובן לעזור לאחרים 🙂

אולי יעניין אותך גם:

רשום תגובה