לקום ב5 בבוקר לזריחה

למה לי להתעורר ב5 בבוקר?

גוף ונפש, מוטיבציה על ידי דין אשכנזיהגב

*המאמר נכתב בלשון זכר מטעמי נוחות אך פונה לשנים ולגברים באותה מידה*

אוקי, אז זה לא דבר חדש. רוב עשירי העולם קמים מוקדם. למה אתה שואל? אז במאמר הזה אני הולך להסביר קצת על למה כדאי לך להתעורר בבוקר כדי להיות יותר פרודקטיבים ביום שלך. המאמר הזה יכול להתאים למי שרוצה לסדר את השעות שינה שלו, למי שרוצה להבין קצת יותר על השינה ואיך היא משפיעה בחיינו וכמובן איך להיות יותר פרודקטיבים.

כשאתה קם ב5 בבוקר המוח שלך נקי מהסחות דעת, אתה קם לפני כולם. אין אף אחד שידבר איתך אתה האדון למחשבות שלך. התת מודע שלך בבעלותך ואתה שולט על כל הפעולות שלך ולא הנסיבות שולטות בך, מה שגורם לפרודקטיביות שלך לעלות, לכוח רצון ולמשמעת עצמית לעלות

אספר לך קצת על עצמי ועל היסטוריית השינה שלי, מזה שנים שאני סובל מהפרעות שינה, מכיתה ד' אני זוכר את עצמי מתהפך במיטה לילות שלמים בלי מעש וראש מלא מחשבות. מכיוון שלא ישנתי הרבה בלילה הייתי מגיע עייף וגמור לבית ספר ונרדם על השולחן, לא מקשיב ומת לעוף הביתה. לא הייתי נרדם גם במהלך היום והגעתי למצב כבר שאני אפילו לא מנסה ללכת לישון והייתי יושב על המחשב לילות שלמים לומד, קורא או משחק משחקים.

כמה נקודות חשובות לפני שאני ניגש לעיקר, בן אדם צריך לישון בין 7-8 שעות.

למה זה חשוב? כי לא תוכל לתפקד טוב, לא נפשית ולא גופנית, בלי שינה. אי ספיקת שעות שינה תוביל לבעיות כמו ירידה ברמה הבריאותית חוסר יציבות בחיים, חוסר תשוקה ויצירתיות, טעויות בעבודה, חוסר אנרגיה ומצבי רוח ירודים.

אז כמו שכבר קראתם, הייתי עושה לילות לבנים בלי סוף, נשאר בלי שינה הולך לבית ספר חוזר הולך לישון וחוזר במעגל. השעון הביולוגי שלי פשוט נדפק. לפחות ככה חשבתי. אם הצלחתי לסדר אותו אז זה היה ליום יומיים לא יותר. מהר מאוד הוא היה חוזר לאותו רוטינה של לישון ב4-5 לפנות בוקר ולקום ב12-1 בצהריים (בימים בלי בית ספר). כמובן שעשיתי הרבה בעיות להורים והמון פעמים פשוט לא קמתי. זה היה בלתי נמנע.

אז השנים עברו וגיליתי שפשוט חסר לי הורמון שנקרא מֶלָטוֹנִין. ההורמון הזה מופרש בגוף שלנו כשאנחנו לקראת שינה, הוא בעצם עוזר למוח שלנו לישון ולהתעורר. לדוגמה, חדר קריר, מיטה נוחה, שוכב במיטה, חושך, ריח מסויים. דברים שמשדרים למוח שאנחנו מתכוננים למצב שינה.

אור כחול לדוגמה ממסמכים ופלאפונים משדרים למוח שלנו שיש שמש בחוץ ולכן רופאים ממליצים לא להביט במסכים לפני השינה. ולי, היה לא פשוט להיפטר ממהרגל הזה של המחשב או מהטלוויזיה 3 שעות לפני השינה. לא מזמן קניתי את המשקפיים האלה שמסננות קרינה ומאז אני ישן הרבה יותר טוב וגם כאבי הראש נעלמו.

מתי התחלתי לקום ב5? האמת שהתחלתי לקום ב5 כשהכרתי מנטור בשם חיים כהן. הוא עזר לי להבין למה ואיך לעשות את זה. והדברים שלמדתי שהכי חשובים כדי לקום בבוקר הם מטרה ושגרה.

רוטינת הכסף דין אשכנזי

איך להגדיר מטרה?

אז קודם כל לפני שאתה ניגש להתחיל לקום מוקדם, תבין מה המצב בחיים שלך שאתה רוצה לשנות, נכון לעכשיו אם אתה רוצה להיות יותר פרודקטיבי אז זה לא מספיק כדי להרים אותך מהמיטה בשעה המוגזמת הזאת. תצטרך משהו גדול מזה. איזשהי מטרה כמו "לצאת ל 2 דייטים", "לעצב 3 אתרים" , "לרשום 4 מאמרים", "להגיע ל75 קילו". אחרי שכתבת מטרה תרשום מתי אתה רוצה להגשים אותה, כך תוכל לקום ולעשות פעולות לעבר המטרה שלך. בלי מטרה מוגדרת מראש אתה לא נותן סיבה טובה למוח לקום בשעה הזאת.

לקום עם "רצון" זה לא דבר קל. ואני אסביר, כשאתה קם לעבודה, למשהו שהתחייבת אליו אתה תקום כי אין מה לעשות. אתה חייב. וזה לרוב לא דבר מהנה במיוחד. בגלל זה התפיסה שלנו לרוב לשעות המוקדמות לא חיובית. אבל ברגע שאתה מבין שאתה באמת רוצה לקום ולא חייב זה משנה לך את כל התמונה. אבל זה גם יותר קשה. כי אין לך שום התחייבות מעשית או סיבה לקום. אני מציע שתתחייב לחבר קרוב או חבר במשפחה שאתה הולך לקום או אפילו תיתן לעצמך סיבה לקום בכך שתיתן משהו (כסף, מחשב, סוני) שחשוב לך למישהו אחר ובמידה ואתה לא מצליח הוא שומר אותו או ממשיך לשמור עליו. רצוי גם להוסיף סוג של "ענישה" למצב שבו לא עמדת באתגר שהצבת לעצמך. כמו לא לשתות קפה בבוקר למחרת או להתקלח רק במים קריח או לא לאכול סוכר בכלל או לחם למשך כל היום.

אז מה לעשות שאני קם?

כשאני קם בדרך כלל אני רוחץ פנים שיניים כי מי לא ואם אני ממש עייף אני מרטיב את הכפות רגליים במים קרים. לא תאמין כמה זה מעיר אותך. גם מי-פה עוזר. המנטה ידועה כמעוררת. אני מתלבש, שם נעליים ונהיה פיזי. אני יכול לעשות קפיצות כוכב מה שנקרא (star jumps). משהו שירים לך את הדופק ויזרים קצת דם למוח. לרוב אני פשוט יוצא להליכה, זה גם מאפס אותך, מביא אותך לסביבה חדשה ואתה חשוף לעולם. תשאל את עצמך שאלות כוח כמו מה כדאי לי לעשות היום? מה עשיתי שקידם אותי אתמול? איך אני מקדם את עצמי היום?.

הבוקר הוא מה שישפיע לך על רוב היום שלך. אם תקום לאט אז היום שלך יפתח לאט, אם תקום מהר אז כל היום תמהר. אין רע או טוב זה פשוט איך שזה. אני אישית לוקח את הזמן, יוצא להליכה קצרה, עושה אימון קצר או יוגה או מדיטציה, מתקלח, רושם את היעדים שלי להיום, קורא קצת ספר או רושם על היום שהיה לי אתמול או מה אני הולך לעשות היום. ואז מתחיל את היום שלי בכיף.

איך להתמיד בשיגרה הקשה הזאת?

כמו כל דבר להתמיד זה החלק הקשה, פתאום יש לחבר יום הולדת, פתאום יש איזה חג. תמיד יבוא איזה פיתוי שיהיה לך קשה לעמוד בו. אין בזה דבר רע, לפעמים כדאי לשחרר קצת את החבל ולהרשות לעצמך לקחת "חופש" אחרי הכל חיים רק פעם אחת לא? הבעיה היא, שבכרגע שאתה נכנע לפיתויים האלו במהלך ה21-40 יום שבוא אתה מבצע את השגרה, השגרה מתבטלת וההרגל נעלם והרבה יותר קשה לחזור למקום שבו היית. לעומת זאת אם תחרוג מהשגרה לאחר חודש שבו קמת יהיה לך קל יותר לחזור לאיפה שהיית כי המוח כבר יצר הרגל.

רצוי שתשמור על שגרת שינה מסודרת, תלך לישון בערך באותה השעה כל פעם ותקום באותה השעה. כמובן שבימים הראשונים יהיה לך קשה לשמור על שגרה של לקום ב5 אם אתה רגיל לקום ב1 בצהריים מכיוון שגוף והמוח לא רגילים לזה ותמצא את עצמך הרבה פעמים בלי כוחות עייף. בשביל שהמוח יקבל הרגל מסויים בתור חלק ממנו הפעולה חייבת להתבצע לפחות שבועים רצופים.

תוריד אפליקציה של מעקב אחר השינה ותתמיד בה וכך תוכל לשמור על סדר בשעות השינה שלך. אם תיכנס למיטה מוקדם אחרי שקמת מאוחר יהיה לך מאוד קשה לישון. אני ממליץ לישון משהו כמו 4-5 שעות ולקום ב"כוח" ואז למשוך את היום ולישון מוקדם (להשלים שעות שינה) וכך תוכל להתחיל עם הרוטינה של לישון מוקדם ולקום מוקדם.

אני מתעורר עייף בלי כוח לקום בכלל!

תבין, המוח לא רוצה שתעשה דברים שלא יהיה לך "נוח" לעשות אותם. במילים אחרות, המוח לא רוצה שתצא ממרחב הנוחות. האגו מדבר שאתה במקום הכי רגיש שלך, כנוע לתת מודע מה שנקרא והוא משכנע אותך. "אל תקום" "לא לעשות", "אתה חולה", "אתה יכול לישון עוד", "אתה תקום ותהיה עייף עדיף שתישן עוד" ועוד אלפי דוגמאות וסיבות שהמוח "מוכר" לך על הבוקר כדי שתמשיך לישון ולא תקום לחיים שלך להתחיל את היום. אם אתה מתעורר עייף על בסיס קבוע, יכול להיות שאתה לא ישן מספיק או לא ישן טוב. אתה יכול ללכת להתייעץ עם רופא או אפילו ללכת למכון שינה לבדוק.

לפתח משמעת עצמית זה לא דבר פשוט. אבל זה כן אחד התכונות הכי חשוב בתור מישהו שרוצה להנהיג בחיים. אם אתה מעוניין להנהיג אחרים כדאי שתלמד להנהיג את עצמך. פיתוח משמעת עצמית זה דבר יחסית מורכב אבל ברגע שמבינים את יסודותיו אפשר בקלות לראות את השינוי קורה. בוא נגיד שהכל מתחיל בדברים הקטנים ביותר, כשתוותר לעצמך בדבר הכי קטן זה ישדר למוח שלך שאתה לא מאמין בו והמשמעת העצמית שלך תרד. אתן דוגמה, אם אמרת שאתה לא תיגע בלחם בארוחת הערב וברגע האמת אתה נכנע לביס אחד ברגע הזה בדיוק שידרת למוח שלך שאין לך "מילה" ואתה כן יכול לעשות מה שהבטחת שלא תעשה ובפעם הבאה שתחליט שלא, הדבר יהיה הרבה יותר קשה להעשות. כוח הרצון שלנו הוא משאב מוגבל.

The Early bird Catch the Worm

אבל אני בן אדם של לילה לא של בוקר

גם אני בן אדם של לילה, יותר מזה אגיד לך, זה לא מיתוס. זה משהו בDNA שגורם לנו להיות ינשופי לילה ולישון בבוקר ולקום בצהריים. שני מדענים בשנת 2017 קיבלו פרס נובל בתרופה ופסיכולוגיה על זה שהם הצליחו להוכיח שקיים פגם גנטי אמיתי בכך שיש אנשים שיותר ערים בלילה מאשר בבוקר.

לסיכום.

כל בן אדם וצרכיו, יש אנשים שיתאים להם יותר לקום בשעה מוקדמת כי הם יהיו יותר פרודקטיבים משום שלא יהיו להם הסחות דעת. אותו דבר גם יכול להיות נכון לגבי אנשי הלילה, אין הסחות דעת = פחות אנשים ערים. זה לאוו דווקא אומר שצריך לקום מוקדם כדי להספיק דברים. הבעייתיות שעומדת מאוחרי הפרודקטיביות בלילה היא פשוט שרוב שעות הפעילות של המוסדות בכל העולם פועלים בעיקר בשעות הבוקר עד הצהריים כך שאין באפשרותך לתקשר עם אנשים או גופים חיצוניים בזמן שאתה עובד מה שלפעמים מאוד הכרחי וגורם לך לדחות את זה ליום למחרת (שבו אתה קם אחרי שעות העבודה גם ככה).

אולי יעניין אותך גם:

 

רשום תגובה