5 הרגלים חזקים לפיתוח עצמי

הרגלים, ניהול זמן, פיתוח עצמי על ידי דין אשכנזי1 Comment

ב5 דקות קריאה הקרובות אתה הולך להבין מהו הרגל, איזה הרגלים יש לאנשים מצליחים ואיזה לא. המאמר הזה מתאים למי שבדרך להצלחה או מי שרק התחיל. למי שרוצה כבר להצליח או סתם לשפר את איכות החיים. יכול להיות שאתה כבר עושה חלק מההרגלים כאן. בכל מקרה, אני ממליץ לך לקרוא מההתחלה ועד הסוף כדי להבין באמת איך הרגל נוצר והאם הוא פועל לטובתך או לרעתך.

המאמר נכתב בלשון זכר אך פונה גם לנקבה באותה מידה.

איזה הרגלים עובדים הכי טוב בשבילי?

אז לפני שאנחנו מגיעים לזה, תן לי לספר לך משהו על עצמי, בילדות שלי תמיד אמרו לי שיש לי בעיות קשב וריכוז, הרגשתי שאני לא מתאים לחברה ואני ״לא כמו כולם״. הייתי ממש אאוטסיידר והיה לי סט מאוד מצומצם של חברים. עד שלא קיבלתי כאפה לפנים, לא הבנתי שאני מזניח הכל לטובת כלום. לא באמת הבנתי איפה אני נמצא.

מצאתי את עצמי יושב לבד בבית כל היום עובר מהסחת דעת לאחרת ונמנע מלעשות דברים שקצת מוצאים אותי ממרחב הנוחות. לא באמת ייחסתי חשיבות לזמן שחולף ובעיקר התרכזתי בלהנות באותו הרגע ולעשות שיהיה לי טוב. באלי לשחק במחשב? אשחק במחשב ושכול העולם יעמוד. באלי לאכול מהעוגה? אז אוכל מהעוגה. באלי להישאר ער עד מאוחר? אז נשארתי ער עד מתי שרציתי. וקמתי מתי שבא לי. פאק בית ספר פאק הלימודים ופאק ההורים אני עושה מה שעושה לי טוב. זה מה שחשוב לא?

מסתבר שלא.

אם אתה קורא את זה בגיל צעיר חשוב לי שתבין משהו שלצערי לא הבנתי בגיל מוקדם, הדברים הטובים בחיים לא באים בקלות. וזו לא עוד סתם סיסמא. כשאני אומר דברים טובים אני מתכוון לחברה יפה לביטחון עצמי גבוה למשמעת עצמית לגוף יפה ושרירי למנטליות של מנהיגות. בעצם, כל מה שתרצה באמת (לרוב לא חומרי). ואלו סתם כמה דוגמאות אישיות. אולי אתה בכלל רוצה להיות הספר הכי טוב בעולם או בעל חנות למשחקי פלייסטיישן. לא משנה מה זה יהיה, הדברים האלה דורשים משמעת עצמית גבוהה, התמדה,רצון להצליח ובעיקר, אמונה בעצמך.

אז מה אני עכשיו צריך לוותר על כל הדברים הטובים?

אז זה לא אומר שלא תשחק במחשב יותר, או שלא תאכל עוגה יותר בחיים. אני מדבר על ההרגל שבך, ההרגל שבכולנו. בעידן שלנו עם הטלפונים עם המחשבים, הכל קל. הכל מהיר וזריז. אם אנחנו רוצים משהו אנחנו רוצים אותו עכשיו ומיד. לדוגמה, פעם, לפני המון שנים, אם היה וויכוח או דיון בין חברים, הם היו הולכים לחכם של הכפר לדעת את התשובה. היום יש את גוגל.  רוצה לדעת שם משפחה של מישהו מאיפה הוא או מה המעמד שלו? יש את פייסבוק. רוצה ללמוד איך להחליף מנורה בבית? יש את יוטיוב. הכל נגיש הכל קל. זה לא בהכרח דבר רע. אבל המוח שלנו התרגל לסיפוקים מיידים. שהכסף יגיע מהר. שהבחורה תרצה אותי ישר. שיראו כבר את הקוביות. שאקום בבוקר רענן. יש דברים שתוכל לתפוס ולהבין עכשיו ויש דברים שלא. ההפנמה והיישום הם החלק שיצור את השינוי. והשינוי קורה בהדרגה.

בגדול, באתי לדבר על הרגלים. ההרגלים שבונים לך את שגרת היום, הרגלים טובים זה מה שיבטיח את ההצלחה והעושר שלך בחיים.

יהיו לך הרגלים טובים? אתה תצמח. יהיו לך הרגלים רעים? אתה תיפול למטה. בחיים אין דבר כזה לעמוד במקום. זה או שאתה צומח או שאתה מתפורר. העולם לא סובל דברים שעומדים כמו שהם. הכל נע, הכל זז, הכל בתנועה ובויברציה מתמדת . ככה היקום שלנו עובד.

 אז איך אני יודע מה הרגל טוב ומה הרגל רע?

ובכן, הרגל טוב הוא הרגל שכבר בעבר הביא לך כבר את התוצאות שאתה רוצה או לחילופין הביא לאנשים אחרים את התוצאות שאתה מחפש.

הרגל רע הוא הרגל שלא מוטיב לך בשום צורה או מוטיב לך באופן מאוד מינימלי ולא משמעותי.

ההגדרה של הרגל מוויקיפדיה:
״הרגל הוא פרט התנהגות שגרתי, שחוזר על עצמו באופן סדיר, אשר נוטה להתרחש באופן בלתי מודע״

קולט? הרגל הוא שגרת פעולה כלשהי שהמוח שלך לא מפעיל שום מחשבה על הפעולה בזמן הפעולה. נסה להיזכר איזה נעל לבשת ראשונה בבוקר ימין או שמאל? איך צחצחת שיניים בבוקר? איך נהגת בפעם האחרונה? כל אלו הם הרגלים. הם הרגלים שהמוח שלנו בנה לאורך זמן וברגע שביצענו אותם מספיק זמן. המוח אוגר את אותם הרגלים במקום שנקרא באנגלית Basal Ganglia זה נראה קצת כמו כדור גולף וזה יושב במרכז המוח שלך

בדיוק פה:

5 הרגלים טובים לפיתוח עצמי

ברגע שהמוח מבצע את אותה הפעולה באופן עיקבי המוח מפחית יותר ויותר מהפעילות המוחית הנדרשת לבצע את אותה הפעולה. כתוצאה מכך המוח שלנו יכול להתרכז בדברים אחרים בזמן שאנחנו מבצעים את הפעילויות היומיומיות שלנו, את השגרה שלנו.

 

כשגדלנו, פיתחנו הרבה הרגלים ללא מודע.

פיתחנו דרך משלנו לעלות במעלית הביתה, החלטנו על המקום ישיבה שלנו בסלון של הבית או בשולחן בזמן ארוחת צהריים או הדרך שלנו להתכונן לשינה או להתקלח. הרגל זה לא משהו שאפשר להעלים. אבל סוד קטן ממני, אפשר לשנות אותו.

הרגלים טובים מביאים איתם הרבה דברים טובים איתם. ניקח לדוגמא את קובי. קובי הוא בחור חכם מאוד. אפילו גאון. אבל עצלן. אף פעם לא החשיב את עצמו כאתלט או אחד שמתאמן עכשיו בחדר כושר. קובי, שכבר הרגליים שלו הורגות אותו והגב שלו כבר לא יכול לסחוב אותו והוא מסתכל על עצמו במראה ונגעל מהמראה המגוחך הכתפיים השמוטות והכרס שמבצבצת. קובי שלנו מצא את הכוחות להתחיל להתאמן. מספיק שקובי ילך לאימון פעם אחת, רצף של אירועים יקרו. קובי יהיה חייב לקנות בגדים נוחים לאימון כמו נעליים או מכנס קצר וגופייה .הפעולות עצמם ישדרו למוח שלו ״אני מחויב לתהליך הזה, השקעתי זמן וכסף״. הוא נפגש עם מתאמנים אחרים שחולקים טיפים עם קובי הוא מספר למשפחה ולחברים שהתחיל להתאמן. ולפתע!

קובי מתחיל לאכול בריא ונכון. מבין? בעקבות החלטה להתחיל להתאמן קובי משנה את הרגלי האכילה שלו לבריאים יותר. עובדתית אחרי אימון מופרשים הורמונים של סרוטונין אנדורפינים במוח מה שמוסיף לתחושת הסיפוק והאושר. מספיק שקובי יתמיד באימונים למשך 21 יום המוח שלו כבר יפתח הרגל. והוא לא יצטרך לחשוב בכלל אם ללכת להתאמן או לא ללכת להתאמן הוא פשוט עושה את זה. בלי לחשוב! פשוט עושה.

ומהר מאוד ההרגל הפשוט הזה יבנה לו את הגוף שהוא חלם עליו.

וזה בדיוק מה שאני רוצה שיקרה לך עם כל אחד מההרגלים שאני הולך לציין פה.

זה די קל אחרי שיש הבנה בסיסית של ההתנגדויות שהולכות להגיע בעקבות תחילת התהליך והכי חשוב להיות מוכן אליהם.

 

 

תקרא ספרים

מאז שהתחלתי לקרוא ספרים היצירתיות שלי גדלה, המוח שלי נפתח לאופקים נושאים חדשים שלא חשבתי שאכיר או שאתעניין בהם. בנוסף לכך יכולת הריכוז שלי התגברה משמעותית. היכולת לשבת לרגע לכבות הכל ולקרוא מילים מדף אחרי שכל היום אתה מול המסכים והמוח כל היום מגורה ופתאום אתה מול המילים, לבד, קורא. זה פשוט נפלא ברגע שאתה מפתח את ההרגל הזה, אין שום התנגדות אין שום מעצורים. קריאת ספר הופכת להיות ה״לראות טלוויזיה״ שלך וזה פשוט מעולה.

אתה עלול לשאול בשביל מה אני צריך ספר שיש כל כך הרבה חומר באינטרנט?

אז קודם כל. האינטרנט הוא מקור מצויין לידע אבל חשוב מאוד לסנן את מה שאתה כן מכניס ומה שאתה לא מכניס. באינטרנט יש כל כך הרבה ידע מכל כך הרבה כיוונים שלפעמים זה עלול לגרום לבלבול ענק. כשאתה קורא ספר אתה קורא הרבה ממקור ידע אחד שעובד לעומת האינטרנט שאתה מערבב בין פיסות מידע שאספת ועכשיו אתה מחבר את הפאזל. אני יודע שאתה קורא את זה עכשיו באתר שלי ואתה יכול לבחור לקחת מפה מה שאתה רוצה. אבל תן לי להגיד לך משהו בטוח, הידע שתקבל מפה או בכל מקום אחר חינמי הוא לא מתקרב לידע שתהיה מוכן לשלם עבורו.

 

תעשה רשימת מטרות יומית

תקום בבוקר, תשטוף פנים תצחצח שיניים תעשה את הקפהֿ או תה שלך. שב עם דף ועט ותכתוב לפחות 5 דברים שאתה והולך להספיק היום. תבחר 3 שאם לא תפסיק היום תהיה מאוכזב מעצמך. אתה יכול גם לעשות את זה יום לפני. אתה יכול גם לעשות רשימה של 10 דברים. אבל תיצמד ל3 עיקריים שאם לא תספיק היום תהיה מאוכזב. אה ותתחיל מהמשימות הקלות.

 

תיפטר מהרגלים שלא מועילים לך

כמו שאמרתי, יש לנו הרבה הרגלים שלא מוטיבים לנו. כמו לראות טלוויזיה, לסחוב עוד שעתיים במיטה בבוקר, ללכת לישון מאוחר, לאכול ג'אנק פוד, לעשן, לשתות, לבלות יותר מדי, לבזבז יותר מדי.

כל אלה הם הרגלים שכנראה שאתה מספר לעצמך שהם חלק ממך. שהם משהו שכבר קיים בך ואתה לא שולט בו. אז הגיע הזמן שתיקח אחריות. תבחר לעצמך הרגל אחד שאתה מוכן להיפטר ממנו. קח דף ותרשום בו את הספרה 1 בכל פעם שמתעורר בך חשק ״לחטוא״ בהרגל הרע. לאחר שבוע תראה כמה 1 יש על הדף. מה שיקרה בעקבות הפעולות האלו זה שתתחיל לשים לב יותר לצורך מתעורר בך וככה תוכל לשנות אותו ולהחליף אותו בהרגל אחר.

(מתוך הספר כוחו של הרגל)

 

תתחיל להתאמן

כמו שכבר סיפרתי על קובי, זה אחד ההרגלים שהכי מועילים לך בתור בן אנוש. שחייה,ריצה, כדורגל, כדורסל, להתאמן בחדר כושר. זה יכול להיות כל ספורט. ספורט זה אחד הדברים שהכי מוטיבים לך בחיים מכיוון שהוא מביא איתו חבילה של הרגלים טובים שישפרו לך את איכות החיים. תבטיח את ההצלחה שלך בכך שתתחייב לעצמך, תתחייב להורים שלך תתחייב לחבר טוב תגיד להם בפנים שאתה הולך להתאמן עכשיו במשך שנה והולך להיות לך גוף שרירי וחטוב. העיקר שתתחייב. תתחייב למכון תירשום לשנה לשלוש שנים. תקנה בגדים. תיכנס לקהילה של מתאמנים תכיר אנשים שהולכים למכון. תמצא את הכוחות. אין דבר כזה אין לי זמן. אין לך סדר עדיפויות.

טיפ, ביום שתוותר על אימון כי ״יום רע״ , ״עבדתי קשה היום״ , ״אין לי כוח״ אתה תרשה לעצמך להמשיך לוותר בכל יום.

 

תרשום את החזון שלך

זה הדבר היחיד שחסר לך כדי להתמיד במטרות שלך. החזון שלך. בעצם המטרות העיקריות שלך. ״מטרות העל״. תתחיל לרשום, איפה אתה גר באיזה עיר באיזה שכונה באיזה מדינה באיזה סוג בית איזה צבע הבית איזה ריהוט יש בו איך אתה נראה שרירי או שחיף איך אישתך או חברה שלך נראית איזה מכונית מחכה לך בחנייה ולאן אתה קם בבוקר. דמיין שקיבלת כבר מה שרצית בחיים. כסף אהבה חברים מה עכשיו? מה אתה קם בבוקר ועושה עם היום שלך? תרשום את החזון שלך תקרא אותו בוקר ולילה ותשנה אותו שצריך העיקר שתדבוק בו. ״תאכיל את עצמך סרט״ מה שנקרא. זה עובד. תגיד שקר מספיק פעמים, אתה תאמין בו.

אם אין לך מושג איך להתחיל לרשום על החזון שלך, תוכל למצוא פירוט רחב יותר במאמר איך אני מקים עסק משלי?

בונוס:

צא ממרחב הנוחות, תעשה דברים שלא ״נעימים לך״.

בונוס 2:

תרשום עכשיו פה למטה הרגל אחד שאתה הולך לשנות או להכניס לחיים שלך.(לרשום זה לקחת פעולה, ופעולות זה מה שיצור לך את השינוי.)

 

Comments

  1. Pingback: למה לי להתעורר ב5 בבוקר? - דין אשכנזי | תוכן שרק עצמאים צריכים לדעת

רשום תגובה